Alla inlägg under december 2007

Av Maria - 19 december 2007 03:49

Ja ha, nu har det hänt!!!!!!

Jag får ståpäls bara jag tänker på det...usch!!

Igår när Patrik och jag skulle upp till Laguna och beställa brudbukett så gissa vad som hände?

Kom körande på moppen och fick se en orm som kom ringlande precis framför mig. Hade bilar på sidan av mig så jag kunde inte väjja för den utan brakade rakt över den.

Jag började tuta som en idiot på Patrik att han skulle stanna. Benen hade jag på styret, ja nästan i allafall. Jag nästan slängde moppen ifrån mig och var helt övertygad om att ormen satt kvar någonstans på moppen.

-Men lugna ner dej, det finns ingen orm där, sa han.

När jag själv får säga var det minst en pytonorm, men det var en lite ljusbrun sak fy fy fy.....Det var en ORM och det räcker.

Det är första gången jag har ståpäls sedan jag kom hit och det var inte på grund av kyla, som hemma.


Det hände en sak till på den färden.

När vi kom upp till Surin så var det poliskontroll där.

Konstapeln blåste i visselpipan och vinkade in oss.

Skit inget körkort med mig och dubbelskit för Patrik hade inte hjälm.

Han var faktiskt trevlig och förklarade att det är 300THB, 60:- i böter för att man inte har hjälm, men jag fick inget för att jag inte hade körkortet med mig annars är det 500THB, 100:-. Patrik fick gå in på polisstationen och snällt betala. Det var han och alla "krimknuttar" som satt som svalor på en telefontråd där inne. Nu kan han åka 1 månad utan att få böter igen.

Jag har ju lite att vara rädd om, men Patrik är ju så rädd om frissan så han åker utan ha ha ha...


Ja vilken start på tisdagen då vi har vårt fjärde bröllop.

 Hur ska dagen sluta???


Solkramar från mäj


Av Maria - 17 december 2007 15:24

Det här är vårt andra brudpar.

De var så himla fina och kolla in vilka goa grabbar...

När mamma och pappa lovade evig Kärlek så kollade de runt på stranden.

Junioren tog sig även ett klädsimm.


De kom ner från Khao Lak och jag hade ordnat med middag hos Suwan för familjen. När kvällen var slut  åkte de tillbaka upp igen.

Det var nog trötta små grabbar då, tänker jag.


Solkramar från mäj



Av Maria - 17 december 2007 10:32

Ja ha då var det måndag igen. Olle till skolan och vi hade lite att uträtta på förmiddagen. Sedan blev utsikten så här en stund framöver...

Vi slipper trängas i köer på ICA (som Lena sa), stressa m julklappar, tok städa hemma utan bara ha det gött...

 Sämre måndag har jag varit med om måste jag säga.

Träffade en familj som har en dotter i Olles klass och de hade varit till Bangkok över helgen på något riktigt häftigt.

De hade varit och besökt tigertemplet som startades av en munk. Brukar vara reklam på Animal planet för det.

De var helt saliga när de pratade om detta ställe. Filippa hade fått "legat på armen" på en tiger och de hade blivit visade runt av just munken som startade det. Fått gosat med tigerungarna så de rekommenderade verkligen ett besök där. Kostade 60:- att besöka det.

De hade bara en sak att var lite missnöjda över...

Taxi förden dit. Givetvis så kunde inte taxikillen ngn engelska men de förklarade och han "visste" vart de skulle. Men efter länge resande i taxin började de förstå att han inte hittade men det erkände han självklart inte. Resan tog mycket längre än den skulle typ dubbelt så lång tid, men det var det ändå värt tyckte de.


Oj oj nu ska Olle in nu brinner det....


Tänk på att...

Det är de små idéerna som kan bli de bästa.

Så förkasta inte de små...


Solkramar från mäj




Av Maria - 16 december 2007 06:32

Imorse starade vi med frukost på Rockfish. En mysig reataurang som ligger på södra Kamala stranden. 99 Thb för  allstå 20:- för scramble egg bacon toast juice och kaffe. Där kan man sitta länge och bara njuta av utsikten vid Kamala bukten.


Idag är det en slappar söndag precis som hemma fast mycket varmare.

Ingen strand idag för Olle har blivit "kräfta",  låg i vattnet hela dagen igår.

Ska åka in till Patong och kolla runt lite på "jungceylon" så stavas det nog inte, men det är ett stort varuhus där det finns allt, tom Wasa knäckebröd.


Solkramar från mäj

Av Maria - 15 december 2007 11:34

Så här såg det ut på vårat frukost bord idag, mysigt va?

En blandning av Svedala och Thailand kan man säga.

Köte en hel ananas skalad och klar att bara äta, dä du Robin!


Idag har det varit beach dag med Karlskogingarna på Surin beach så det är lite svid i skinnet på vissa i familjen som inte smörjer in sig...

Tog massage gu´va gött det var!!!

Köte lunch av mopedtanten där uppe. Det är så fränt för de har en moppe med hela köket på sidovagnen.

Måste sluta nu för det spöregnar och åskar..återkommer snart


Nu åskar det inte längre men regnar.

Ja moppe tanten ja, där köpte vi kycklingspett, hon hade 2 sorter och matglad och nyfiken som jag är provade jag båda. När vi fick maten frågade jag vad det andra var då klappade hon sig på magen.

-Du får ett tarmspett, sa Patrik när jag redan hade smakat.

Smakade BBQ men när jag drog isär så såg det ut som spiralmakaroner.

Fy BBQ tarmar tänkte jag och åt inget mera.

Men Tomas sa att det var skinnet som de tvinnar ihop och grillar.

Hur som, jag åt inte upp med de andra Satay var mumma.

Det är säkert mkt man inte vet vad man stoppar i munnen men det mesta är så gott.

Måste ju prova nya saker annars kanske jag missar ngt gott!!


Har dragit en poker m grabbarna, Patrik vann.

Jag ske ge tillbaka senare.


Ikväll kommer det en tjej från Karlstad och hennes man som vi har bokat hotell åt och vi ska ut och äta. De är här på smekmånad har redan gift sig. Bor i Phuket town men där kan man inte bara vara. De måste ju se

Kamala innan de åker vidare till Krabi.


Partik ska bola djungelutflykt till han och de vågade bland Kga borna ngn dag. Inget för mig som inte gillar kryp och ormar...De kanske ska bo kvar en natt, nej jag tror nog de kommer hem till kvällen.


Tänk på att...

Efter regn kommer solsken...

Solkramar från mäj



Av Maria - 14 december 2007 11:38

Glömde skriva ut Deng´s webb sida

                                       http://phuketdir.com/dengskamalaresort/index.htm

Ett fint hotell som har bra prisklasser. Har 2 olika typer ett nybyggt och ett lite äldre. Alltid rent och snyggt.

Det drivs av en svensk kille Lars och hans trevliga fru Suwan som dess utom är en jätte duktig kock. De har en restaurang som ligger precis vid stranden.


Solkramar från mäj

Av Maria - 14 december 2007 11:01

Idag har vi verkligen haft en slappar dag.

Patrik har tom sovit middag och jag spelat tetris.

Fy det blir som ett gift. Vi tävlar alla 3 och jag ligger efter...som vanligt.

Tror att Patrik fuskar, men det går inte sägs det.


Olle slutade 12 idag och de har alltid ngn extra god mat på fredagarna.

Har tagit en tur runt Kamala och kollat in.

Ibland är det jätte fina hus och i nästa krök är det plåtskjul där det ofta bor Burmaneser....stackar dom och bo sådär. Det första jag tänker på är alla kackelackor, andra kryp och säkert ormar. Men det bekommer nog inte dem de bryr sig mera om mat för dagen... 

Fy va vi är bortskämda hemma som har ALLT och lite till. När jag tänker på allt onödigt jag har hemma i skåpen blir jag trött på mig själv. Jag och säkert du med har "stinnkilat" med saker hemma som vi nästan aldrig använder.

Som sagt det finns mycket tid för eftertanke här och jag tänker mycket...

Ta bara som alla glas jag har hemma i Svedala, rödvinsglas, vittvinsglas, champagneglas, whiskeyglas, likörglas, ölglas, dricksglas ja så har jag säkert några till. De har jag i full uppsättning...

Här har jag 2 vinglas fast inte likadana, 6 dricksglas, 6 champagneglas men de skulle jag inte haft om det inte vore för bröllopen. 2 kaffemuggar också olika.

 Å tänk det fungerar UTMÄRKT!!!

Vi har några gafflar,  knivar och 4 tallrikar.

En brödrost 2 kastruller och en wokpanna

Tänk att det går att steka ägg även i den ha ha ha

Vi har faktiskt köpt en kaffebryggare 60kr.

 Okey, här har vi inte direkt någon främmat som hemma men i allafall.

När marmeladburken tog slut fick den bli till kaffeburk.

Om vi köper ngt och det är med tex lite snöre runt så sparas det för det kommer säkert till användning. Dels för vi inte vet riktigt vart vi ska hitta mer.

Nu kom jag tänka på min mormor...

 Fick alltid tillbaka omslagspapper som jag hade runt hennes paket när det var min födelsedag. Men hon var ju uppvuxen med det, vara lite sparsam.

Fast vi tycker det är snålhet hemma...

Då kommer jag och tänka på en sak till. Kanske är bra att vara lite sparsam och återvinna för här ligger det skräp everallt. Om det fanns lite mera papperskorgar här så skulle det nog inte vara så himla skräpigt.

Ska nog gå till kommunhuset och tipsa om det...ha ha ha


Nej nu ska jag ta mig ett glas julklapps vinsom jag fick av Transcom tjejerna tack igen, det är ju fredag.

Ha en bäst helg på er för det ska jag ha.


Tänk på att...

Titta efter i dina skåp vad du inte anväder och städa ut.

Sälj på blocket eller tradera och köp dig en upplevelse för pengarna.

Den berikar ditt liv mer än fina "skådebröds" glas i skåpen, jag lovar!


Solkramar från mäj

Av Maria - 14 december 2007 03:16

Annica och Niklas var vårt första brudpar.

De var så himla fina och deras grabbar, Niklas mamma och hennes man var också med.


Eftersom det var vårt första så var jag ju lite pirrig såklart.

Men det var så fint och allt gick som jag hade tänkt mig.

På kvällen hade jag ordnat middag åt brudparet nere på Katathani resort där de även hade bröllopsnatten.


Solkramar från mäj


Ovido - Quiz & Flashcards