Alla inlägg under januari 2008

Av Maria - 30 januari 2008 17:07



Tänk att han är ett halvt sekel, ja faktiskt svårt att tro....

Gött å veta att ngn är äldre men som vi säger ...

Vi kör på rutin nu...


Haft en jätte härlig dag. Började med frukost på The Bay.

Blev bacon, ägg och en stor frukt tallrik till Dans stora förtjusning.

Sedan tog vi mopparna och åkte upp mot Bang Tao.

Vi hälsade på Lilly, en elefanttjej på 19 månader och de 2 stora elefanterna som bor där.

Givetvis så fick vi punka men som tur så var Stina och Tou med och då kostade det bara 30:- att laga punkan hos en riktig hojåkare.

Oj man blir nästa mörkrädd i hans verkstad.

Det är alltid billigare när det är en Thailändare som är med.


Visade Layan beach, det är nog den beachen jag tycker är allra finast här på Phuket av alla de som jag har sett.

Ända sedan de kom ner har jag tjatat om att de ska smörja in sig men de tror nog de är i Lervik på semester ha ha ha för när vi kom upp till Layan så var Dan som en kräfta, eller två. Som tur var hade de en flaska solkräm kvar där uppe så han fick smörja in sig fniss....


På kvällen var vi in till Patong och vi hade problem att få 50 åringen från Bangla road... som ni ser....

Käkade på Karlsson´s så himla gott.

Åt toast Skagen till förrätt och den smakade mumma med de stora goda räkorna i. Fläskfilé m bearnaisesås till varmrätt m ett gott röd vin och det är man inte bortskämd med här nere.


Olle hade julafton för Tou prutade ner en laserlampa till honom som han har gått och suktat efter länge men varit för dyr. Nu kan han lysa ända upp till himlen och det är en grön laserstråle, wow tycker han.


Nu är det snart natti natti för imorgon har vi möte med en politiker här.

Det ska bli mkt spännande och se vad han har att säga om vår affärsverksamhet här nere.

Tou känner honom så det är skönt att ha med ngn som kan Thai.


Tänk att jag lär mig ngt nytt varje dag här i Paradiset.


Dan hälsar och tackar för alla hälsningar och fakturan på tårtan tar han gärna emot säger han.....


Massor av solkramar från mäj och övriga Karlskoga ligan


Tänk på att...

Även solskyddsfaktor 40 ger röda fötter....ha ha ha


P.S Kolla vilken "reklampelare" för Energi och Miljö han är med loggan på skjortan.... Nu vet alla på Bangla road vad det är så var beredd på "störm" på kontoret....

Av Maria - 29 januari 2008 18:05

Grattis Dan Daja Hermansson på din 50 årsdag....


Så här "piggelin" såg han ut första dagen när de kom ner...

Imorgon ännu piggare, bild kommer efter festen.


Idag kom även Stina och Tou hit och stannar 2 dagar innan de åker vidare mot deras spännande  projekt.


Solkramar från mäj

Av Maria - 28 januari 2008 18:52

Tänk när vi åkte hemmifrån Karlskoga så var det jobbigt att säga hej då till våra grabbar och vänner. 3 månader skulle vi vara borta, oj va länge.

Nu har vi bara drygt 3 veckor kvar här i Thailand och nu ska vi säga hej då till våra vänner här.

Jag har sagt tidigare att det är svårt att få riktiga vänner när man blir äldre för de är inte detsamma som de gamla man känt länge.

Fel fel, så är det inte alls

I kväll har Patrik och jag varit på middag med Angel och Reijo.

Ett par från Sthlm som vi träffat här nere och som också har barn i skolan där Olle går.

Vi har haft så himla trevligt med dem och ventilerat livet fram och tillbaka. Delat med oss av vår livsupplevelser både bra som mindre bra. Skrattat och gråtit ja vi har haft skit kul...

Även Olle och Filippa har haft jätte kul tillsammans.


På fredag åker de hem till Sverige och deras "vardag" börjar igen.

Det är jobbigt att skiljas från riktigt goa vänner men vi har ju en stor fördel att vi faktiskt bara har 2,5 tim i bil från varandra.

Det kommer bli jätte tomt när de åker hem.....


Visst är det härligt med livet... vi vet aldrig vad vi stöter på under vägen.

Tack Angela, Reijo och "Sparrisen" för vi har fått förmånen att få lära känna så underbara människor som ni, vänner som berikar.

Jag lovar att vi ska ta så väl hand om Skyddsängelen...


Solkramar från mäj

Av Maria - 27 januari 2008 17:13

Olle tycker det är toppen att Sandra är här...bara Fia som saknas tycker han.

Nu bor Sandra hemma hos oss och Olle har en rumskompis, jippi.

Han tycker annars att det är lite orättvist att han får sova själv för Patrik och jag sover ju i samma rum.


Imorgon har jag 2 möten inför de bröllop vi har kvar.

Det känns lite vemodigt när jag tänker på att vi snart ska åka hem.

Visst längtar jag efter grabbarna där hemma men vore det inte för det så skulle jag lätt kunna stanna kvar tills april.

När jag läser vilket skitväder det är med bara regn och rusk då är det inte så svårt att välja.


Min tid här i Thailand har gått så otroligt fort men jag har fått massor med nya kontakter på så "kort" tid.

För mig är det viktigt med personliga möten. Att jag får träffa och se hur det ser ut på de hotell och platser där jag ska rekommendera par att bo.

Ibland undra jag vad det är som gör att vissa personer "bara dyker upp" framför mig. Jag träffade en kille häromdagen, precis en sådan jag sökte och det var inte planerat på något vis. Han kommer jag säkert ha mycket bra "nytta av".

Tur eller slumpen...nja jag vet inte om jag kan säga det.

Tror nog inte på slumpen utan det är nog något mer som styr över det tror jag.

Vissa säger till mig:

-Maria, du har sån tur!!

Tur det har jag om jag köper en lott och vinner säger jag.

Men, Patrik säger ibland att jag visst har tur.

Tex. att jag som nu sprang på den här kontakten men jag gjorde ju ett aktivt val att gå fram dit och fråga efter en grej och då var ju han där.

Jaja, nu blev det kanske lite för djupt att förstå hur jag menar.


Nu har våra grannar Lena och Dan gått och lagt sig och även övriga familjen med. Det är bara jag, Natt Tössa som är vaken så det är väl bäst jag också går och knyter mig.


Natti natti kramar från mäj


Tänk på att...

Tur är det ställe där förberedelser och möjligheter möts...



Av Maria - 27 januari 2008 16:11

Vi bjöd över våra vänner Angela och Reijo på 3 kaffe en dag.

De fick en riktig överraskning

Bordet var uppdukat med:

Löfbergslila kaffe, falurågrut, Kallesrandiga, prästost och som efterrätt varsin ruta Marabou mjölkchoklad.

Gu´va vi njöt av den "enkla" fika stunden.

Tänk va man uppskattar så lite här i Thailand.


Massor av solkramar från mäj

Av Maria - 27 januari 2008 15:57

Ja tänk att de kom hit det trodde jag aldrig.

Nu ska här solas och dricka Singha.

Grabbarna på tippen...

-Jag lovar att att ta hand om honom.

Tjejerna på Transcom:

-Lena kommer att stanna kvar här så arkivet får skötas av någon annan.


Dan har tjatat varje dag på skypen om att är det verkligen varmt.

Idag så tyckte han att det var pött hett och även i havet.

Nu sitter vi på altanen och det är 29 varmt och kl är 22.00


Vi tar det lugnt i morgon så solen inte bränner på för mycket.

De har hyrt moppe så Lena är "Spätta" bakom Dan nu.

Tog en tur för att visa området runt omkring oss, Olles skola m.m

Idag åkte vi alla igenom en poliskontroll men det var bara Patrik som blev stoppad och fick visa körkortet. Tror nog Dan blev lite svettig, ja extra mycket....


Nu ska vi ta natti natti

Massor av solkramar från mäj

Lena och Dan hälsar till er alla därhemma att de stannar kvar.

See U later Kramberger.....jag fick allt en kram från dej av Dan ha ha ha

Av Maria - 25 januari 2008 10:35



Herr & Fru Grankvist

Så här vackra var de på deras stora dag.


Solkramar från mäj

Av Maria - 25 januari 2008 08:54

Jippi... äntligen vann våran häst. Stonecreek tog hem segern på Örebro igår m 3 häst längder. Så typiskt det kan vara. Patrik är inne och kollar nästan varje dag om han ska till start men har inte varit inne på ett tag nu så vi visste inte om att han sprang=spelade inte något på honom. Han gav 21 ggr pengarna suck..... men så är livet.

Det har inte varit några placeringar nu på ett tag men nu, nu är han tillbaka på banan. Tänker han sprang så bra bara för att varken jag eller Janne var där och hejade fniss...


Har övat lite föreläsning på lite kompisar här idag. Det var ju ett tag sedan jag pratade men det gick bra och nu ska jag ladda för det är ju det jag vill jobba med när jag kommer hem.

Har ju ett till kapitel att dela med mig om när jag kommer hem.

Hur det är att våga släppa taget om tryggheten hemma i Sverige och börja om på nytt i ett helt nytt land utan en enda kontakt. Att ta med sig Olle och låta han gå i skola här och Patrik som "vågade" säga upp sig och lita på mig.

Många fråga mig hur jag vill jobba i det land som tog Nocke ifrån mig?

Men så tänker inte jag, för jag vet att även han vill att vi ska vara här i Paradiset.

Ja det finns så mkt jag kan dela med mig om och jag hoppas att det finns många som vill lyssna.


Nu ska jag fira Stonecreeks seger med Patrik och Sandra jippi......

Ja Olle såklart med...


Ha en bäst dag på er för det ska jag verkligen ha.

Solkramar från mäj





Ovido - Quiz & Flashcards